1. home
  2. pivo, brambůrky a TV - tak fandí fotbalu Češi

Pro média

TELEVIZE, CHIPSY, PIVO: „SVATÁ“ TROJICE PRO SLEDOVÁNÍ FOTBALOVÉHO MISTROVSTVÍ, ŘÍKÁ PRŮZKUM PENNY

Praha, 17. června 2024 


Až zítra vyběhnou čeští fotbalisté na trávník proti partě fotbalových kouzelníků z Portugalska v čele s Cristianem Ronaldem, velká část Čechů je bude sledovat přikována doma k televizním obrazovkám. U domácího sledování zápasů české reprezentace při kontinentálním mistrovství k tomu rozhodně nebude smět chybět připravené pohoštění. Fandit hezky česky totiž podle průzkumu řetězce PENNY, který se v minulých dnech stal generálním partnerem fotbalové reprezentace, znamená mít po ruce vždy něco k zakousnutí. Stejně důležitý je pro Čechy i fanouškovský pitný režim, kterému dominuje tradiční pivo. Vybrané oblíbené pochutiny a nápoje včetně piva přitom nabízí nyní PENNY fanouškům v probíhající speciální akci ke startu fotbalového mistrovství s dvacetiprocentní slevou. Stačí přijít pokladně a pronést tradiční fanouškovskou větu: „Češi do toho!“  


Fandit národnímu mužstvu na začínajícím šampionátu budou dvě třetiny Čechů, vyplývá z průzkumu, který se uskutečnil prostřednictvím služby Instant Research na vzorku více než tisícovky lidí. Právě fotbalová reprezentace totiž Čechy dokáže spojit, podobně jako se to podařilo nedávno hokejistům. „Nároďák“, tedy aktuálně partu kolem kapitána Tomáš Součka, dávají s velkým odstupem na první místo čtyři z pěti Čechů. Těch, kdo při fandění preferují vybraný prvoligový klub je o polovinu méně.  


Vůbec nejčastěji Češi fotbal sledují doma u televizních obrazovek (podle průzkumu bezmála 68 procent respondentů), s velkým odstupem pak následuje společné fandění v hospodách nebo sport barech. Tam chodí přes 13 procent Čechů, na dva mužské fanoušky připadá u hospodského sledování jedna žena. Každý desátý Čech pak navštěvuje chodí fandit přímo na zápasy na stadiony. 


Právě domácí fandění bude hrát nejdůležitější roli u následujícího fotbalového mistrovství Evropy, které se odehraje v červnu a červenci v Německu. A Češi se na sledování národního týmu vždy pečlivě připraví. Co na stolech nesmí chybět?  Nejčastějším společníkem jsou chipsy, tyčinky, křupky a další snacky, které „zobe“ polovina fandů. Velmi populární jsou tradiční české jednohubky, ty připravuje na fotbalový stůl čtvrtina z nás, podobně populární jsou i oříšky nebo mandle. Na stole se často objevují i párky, pizza, nakrájené sýry nebo klobásy. Důležitý je rozhodně pitný režim. Sedm z deseti Čechů pije při fandění pivo, ať už alkoholické nebo bez alkoholu. Zvýšenou poptávku po pivu v době vrcholných sportovních událostí, kterých se účastní národní tým, potvrzuje i šéf strategického marketingu PENNY Vít Vojtěch. „Například v době nedávného mistrovství světa v hokeji, kde náš tým dotáhl vítězné tažení až ke zlaté medaili, jsme zaznamenali nárůst prodejů piv v řádech desítek procent,“ říká Vít Vojtěch, šéf strategického marketingu PENNY. 


Jaké jsou další položky fanouškovského pitného režimu? Jeden z pěti Čechů si dá vodu nebo kávu, zejména jde o ženy. Pozor, ke kávě ale na rozdíl od víkendových návštěv kaváren skoro nikdy při fandění nepatří dorty, nebo jiné sladkosti! Limonády, kolu nebo víno při sledování fotbalu pije stejně velká skupina fandů (13-14 procent).


A jak vlastně Češi fandí? Když dáme gól nebo vyhrajeme tak nejčastějším projevem radosti je hlasitý pokřik, následuje potlesk nebo plácnutí rukou s někým, kdo je poblíž. Čtrnáct procent Čechů dokáže strhnout krásná akce nebo vítězství tak, že se začnou objímat. Podobně velká část volí přípitek.


A jací jsou Češi fandové? Skoro polovina z nás soudí, že jsme vášniví a loajální a vždy stojíme za svým týmem. Třetina z nás pak vidí českého fandu jako kreativního tvora, který si zápasy vždy umí užít. A jakkoli tom podle některých podrážděných reakcí v dobách, kdy se týmu nedaří nemusí být patrné, že bychom byli jako fandové nestálí si myslí jen pětina z nás.